تیپ های بدنی

تیپ های بدنی
تیپ های بدنی
تیپ بدنی اکتو مورف ، تیپ بدنی مزومورف ، تیپ بدنی اندو مورف

نویسنده : روشنک آزادی

از جمله تفاوت های افراد با یکدیگر تفاوت در فیزیک بدنی آن ها می باشد که با عنوان سوماتوتایپ یا تیپ بدنی شناخته می شود . تیپ بدنی افراد تحت تاثیر ژنتیک و تا حدی محیط (برنامه غذایی و فعالیت بدنی) است . تفاوت در تیپ بدنی افراد بیانگر نوع ویژه متابولیسم بدنی آن ها است و این متابولیسم بدن است که تعیین می کند که باید کدام استراتژی را برای ساخت ماهیچه ها انتخاب کرد . یکی از دسته بندی های تیپ بدنی ، ساختار بدن را به سه گروه اکتومورف ، مزومورف و اندومورف تقسیم میکند . 

لازم به ذکر است که تیپ بدنی افراد معمولا ترکیبی از تیپ های بدنی بالا است و ممکن است با افزایش سن تغییراتی جزئی در آن به وجود آید . 

تیپ بدنی اکتومورف :

ویژگی های ظاهری : طبیعتا لاغر ، ساختار استخوانی باریک ، عرض شانه و کمر یکسان ، به سختی وزن می گیرند .

ویژگی های متابولیکی :

در این افراد فعالیت غدد تیروئید ، نرخ اکسیداسیون چربی ها و حساسیت به انسولین بالاتر است که در مجموع سبب می شوند نیاز به دریافت کالری به ویژه کربو هیدرات ها افزایش پیدا کرده و به سختی وزن بگیرند .

برای همه ی تیپ های بدنی امکان عضلانی شدن وجود دارد فقط برای تعدادی از افراد بر حسب ساختار ژنتیکی شان سخت تر است . شواهد نشان می دهند ، علت اصلی عدم موفقیت افراد اکتو مورف در بدن سازی و فیتنس این است که کمتر از حد نیاز کالری دریافت می کنند . در بسیاری از موارد افزایش کالری دریافتی به افزایش وزن منجر می شود . 

تیپ بدنی مزو مورف 

ویژگی های ظاهری : طبیعتا عضلانی ، عرض شانه پهن تر از عرض باسن ، قفسه سینه پر و قوی ، بالاترین پتانسیل تناسب اندام 

ویژگی های متابولیکی :

وقتی صحبت از متابولیسم به میان می آید . مزومورف ها از این نظر میانه ترین تیپ بدنی را دارند . به عبارتی ، بر خلاف اکتو مورف ها که در کسب وزن و اندو مور ف هادر کاهش وزن مشکل دارند ، این گروه از افراد میتوانند با کسب کمترین چربی ، عضله بسازند . مزو مورف ها نسبت به اندو مورف ها حساسیت به انسولین بالاتر و نسبت به اکتو مورف ها بدن عضلانی تری دارند .

تیپ بدنی اندومورف 

ویژگی های ظاهری : نسبتا چاق و گرد ، عرض شانه ها کمتر از باسن ، متمایل به ذخیره چربی 

لازم به ذکر است وقتی در این مقاله صحبت از اندومورف به میان می آید منظور افرادی هستند که طبیعتا ساختار  بدنی آن ها اندو مورف است نه افرادی که در گذر زمان به هر دلیلی دچار اضافه وزن شده اند . 

ویژگی های متابولیکی :

متایولیسم بدنی و حساسیت به انسولین در این افراد نسبت به دو تیپ بدنی دیگر پایین تر است . این ویژگی سبب می شود ، انسولین بیشتری پس از دریافت کربو هیدرات ترشح شود . همان طور که می دانید . هر چه انسولین بالاتر باشد ، میزان ذخیره سازی چربی بیشتر می شود . به همین دلیل گفته میشود که این افراد تمایل بیشتری به ذخیره چربی و افزایش وزن دارند . 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد